Bismillahirrahmanirrahim...
Setelah sekian lama sejak turun-temurun air kolah masjid telah digunakan untuk tujuan rawatan. Bagaimanapun sejak kebelakangan ini, penggunan air kolah masjid mula dipertikaikan oleh sesetengah pihak, kononnya penggunaan air kolah tidak 'hygenic' atau kotor. Malah diperbesar-besarkan penggunaan air kolah boleh menyebabkan cirit birit, penyakit berjangkit ataupun penyakit kulit
Antara hujah-hujah penggunaan air kolah masjid ialah seperti berikut
Pertama, Penulis dalam tulisan sebelum sudah membicarakan berkenaan air didalam hukum fiqah. Air Kolah boleh dikategorikan ke dalam air mutlaq iaitu air suci lagi menyucikan. Maka, sekiranya ianya boleh dibawa bersuci, maka tidak salah untuk menggunakan tujuan berubat.
Kedua, mari bayangkan apabila seseorang ingin mengambil wudhu, maka kebiasaanya orang tersebut akan membaca Basmallah, maka kita bayangkan air kolah itu , dalam seminggu maka berapa kali kalimah basmallah dibacakan ke atasnya. Dan kadang-kala kita tidak dapat menjangka siapa yang membaca Basmallah, boleh jadi mereka yang dikasihi Allah. Maka bertambah-tambah barakah air kolah tersebut
Ketiga, air kolah masjid juga terdedah kepada bacaan-bacaan azan, bacaan-bacaan Al-Qur'an, zikir-zikir dan kata-kata yang baik, maka air tersebut menjadi air yang baik, yang telah didoakan.
Maka air seperti ini mempunyai hikmahnya untuk tujuan rawatan.
Penggunaan air kolah masjid
Maka air kolah masjid boleh digunakan untuk merawat gangguan seperti gangguan, jin dan sihir.
Sebaik-baik nya air kolah tersebut dikumpulkan daripada 7 masjid berlainan ke dalam satu bekas lalu diruqyah.
INFO TERKINI RIDAB
Rabu, 8 Mei 2013
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 ulasan:
Catat Ulasan