.::Khidmat Rawatan::.
Khidmat Rawatan
Keutamaan rawatan di RIDAB kebanyakkannya berkaitan dengan
masalah mistik.
Senarai masalah tersebut adalah :-
1. Masalah Sihir
2. Gangguan Saka
3. Memagar rumah & premis perniagaan
4. Masalah jodoh (pengasih & pembenci)
5. Rawatan pada mangsa pukau.
6. Rawatan Santau dan Busung
Namun begitu, dengan keberkatan Al-Quran dan doa terpilih,
RIDAB juga berikhtiar dan bertawakkal dalam merawat penyakit klinikal yang
terpilih..Insyaallah
Harga Perkhidmatan
| Rawatan Islam di RIDAB |
1. Upah rawatan bagi Rawatan Islam di RIDAB adalah RM50 bagi
satu sesi.
2. Sesi rawatan terhad untuk 1 jam sahaja.
3. Jika melebihi masa 1 sesi rawatan, upah ditambah untuk
masa sesi berikutnya.
contoh:
a. Rawatan 1 jam 20 minit = (1 jam = RM50) + (20 minit =
RM50) = 2 jam (RM100)
b. Rawatan 1 jam 40 minit = (1 jam = RM50) + (40 minit =
RM50) = 2 jam (RM100)
c. Rawatan 2 jam 30 minit = (2 jam = RM100) + (30 minit =
RM50) = 3 jam (RM150)
| Rawatan Islam ke tempat Pesakit |
1. Upah rawatan bagi Rawatan Islam di luar RIDAB punyai
kadar yang berbeza mengikut tempat
dan negeri.
2. Kadar upah ialah bagi seorang pesakit sahaja.
3. Jika melebihi seorang, kadar upah berikutnya adalah RM50
per sesi(setiap seorang)
sepertimana kadar rawatan di
RIDAB.
4. Kadar upah adalah termasuk Makan Minum, Kenderaan,
Petrol, Upah pembantu, masa rawatan,
penginapan dan risiko serangan gangguan.
5. Kadar upah di Sabah, Sarawak dan Brunei tidak termasuk Pengangkutan
dan Penginapan.
6. Pesakit harus bayar 60% deposit sebelum RIDAB ke tempat
pesakit jika luar dari daerah Kuala
Terengganu.
7. Upah Rawatan TIDAK TERMASUK produk RIDAB.
| Rawatan Islam ke tempat Pesakit- Jika RIDAB sudah berada
dalam negeri kediaman pesakit |
1. Kuala Lumpur/Selangor: RM800 seorang.. Tambahan RM50
pesakit berikutnya
2. Johor Bharu shj: RM800 seorang.. Tambahan RM50 pesakit
berikutnya
3. Muar/Segamat/Tangkak: RM800 seorang.. Tambahan RM50
pesakit berikutnya
4. Kuantan/Pekan: RM600 seorang.. Tambahan RM50 pesakit
berikutnya
5. Balok/Gebeng: RM500 seorang.. Tambahan RM50 pesakit
berikutnya
6. Kemaman(rumah pesakit)- Kijal: RM300 seorang.. Tambahan
RM50 pesakit berikutnya.
7. Kemasik: RM300 seorang.. Tambahan RM50 pesakit
berikutnya.
8. Kerteh: RM350 seorang.. Tambahan RM50 pesakit berikutnya.
9. Paka: RM300 seorang.. Tambahan RM50 pesakit berikutnya.
10. Dungun: RM350 seorang.. Tambahan RM50 pesakit berikutnya
11. K.Terengganu: RM150 seorang.. Tambahan RM50 pesakit
berikutnya.
12. Jerteh: RM300 seorang.. Tambahan RM50 pesakit
berikutnya.
*HARGA UPAH di atas sudah termasuk kos petrol, penginapan,
makan minum, rawatan sehari,pembantu dan masa RIDAB kecuali bagi Sarawak,
Brunei dan Sabah.
Hukum Upah Rawatan
|Perawat Islam vs Doktor vs Bomoh|
Ramai pesakit yang mengeluh bila berubat dengan Perawat
Islam. Majoriti mengatakan KENA IKHLAS...Tak perlu bayar LEBIH...Mari lihat
perbandingan antara Perawat Islam, Doktor dan Bomoh..jom..
1. Nak bayar pada Perawat Islam kena Ikhlas, bayar tak
kisah...Sikit pun tak apa.. TAPI
BERUBAT dekat 1 JAM untuk 1 SESI! Ada yang lebih dari 1 JAM...! Takper la...Perawat Islam kena
berkorban...Pesakit TAK PERLU...adussss
2. Bayar pada doktor Klinik baru RM30 ringgit.. Siap dapat
ubat lagi.. Tapi sesi berubat hanya
tanya... " Sakit apa?" dan bla...bla... Masa berubat(masa interview sebenarnya)
biasanya 10 minit. Adalah sekali
sekala lebih.
3. Nak berubat dengan
Bomoh kena bayar Pengeras.. Beratus beribu pun tak apa.. Dah banyak rekod berubat dengan bomoh
boleh baik.. Orang lain bayar...so kena
bayar gak la.... Halal Haram lain cerita.. Asal baik sudah... Duit boleh
cari......
Soalan cepu mas
Antara Perawat Islam, Doktor atau Bomoh..siapa yang bukan
MANUSIA? Tentu semua MANUSIA kan......?
Kalau dah nama MANUSIA, mestilah MAKAN, MINUM, ada TEMPAT TINGGAL, guna
TENAGA masa merawat dan KENA LUANGKAN MASA kan? Jadi, dalam perbandingan di
atas siapa yang lebih teraniaya..Jom kita perhalusi lagi..
Perawat Islam:
*Berubat dalam 1 jam.
*Guna fizikal, suara, nafas dan fikiran masa merawat.Letih
oiiiii...
*Guna kaedah Islamik (ada pahala dan berkat).
*Risiko-
serangan jin, ahli sihir.
Serangan pada keluarga dan penyakit akibat merawat.
Ilmu yang dituntut makan masa dan wang sebelum matang.
Doktor:
Guna ilmu yang ada untuk merawat hasil belajar kat
Universiti.
Banyak juga wang. Tapi doktor klinik caj biasanya RM30 dalam
10 minit. Kalau 1 jam kan dan RM180...! Mana lagi mahal? Doktor Swasta Hospital
lagi la... Memang demand habis...
Tak perlu IKHLAS ke kalau stakat check dan tulis?
Bomoh:
Berubat lebih kurang masa dengan Perawat Islam. Tapi was-was
pengamalannya. Yang kes Bomoh Islamik lain cerita la... Tapi kenapa kena ada caj
juga?
Tak perlu ikhlas ke?
Fikir - fikirkan hujah di atas.. Sebab tu ramai Perawat
Islam yang resign dari merawat. Upah kadang-kadang RM5-RM10.. Ada tak bagi
langsung pun ada.. Dah tu, nak bayar minyak pun cukup-cukup gi rumah pesakit.
Anak bini nak makan jugak. Rumah nak di bayar. Susu budak pun dan RM33..Tu susu
murah.........! Dah tu, beras pun dah RM20++.. Lauk lagi...nak suruh makan nasi
ngan garam ker? Sekolah anak pun kena dibayar.. Belanja anak-anak sekarang
bukan macam dulu.... Ada tak orang fikir pasal IKHLAS bila sebut pasal
keperluan di atas....? Tak ada kan...? Nasib la kalau jadi perawat full time..
Kalau perawat part time pula..orang akan kata.." takper
la...dia dah ada kerja... tak perlu bayar lebih...". Bukan masalah kerja
merawat part time atau tidak.. Kalau badan penat merawat di malamnya, esok pagi
nak kerja..Tak mustahil tekanan kerja meningkat. Bos memang selalu
pandang..Produktiviti diri tak cergas boleh rosak imejcompany... Silap-silap
boleh buang kerja...Masa tu ada tak orang tanya pasal IKHLAS..? Tak ada kan...?
So...siapa kata tak
boleh kenakan upah masa merawat.. Kat atas ni hujah peribadi, kita tengok kat
bawah pulak...Kita baca hujah Hadis dan pendapat Ulamak pulak... jom..
|Hadis 1|
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a.; Bahawa beberapa orang di
kalangan sahabat Rasulullah s.a.w. sedang berada dalam perjalanan melalui salah
satu dari perkampungan Arab. Mereka berharap dapat menjadi tetamu penduduk
kampung tersebut. Namun ternyata penduduk kampung itu tidak mahu menerima
mereka sebagai tetamu. Namun begitu ada yang bertanyakan kepada mereka; ”Adakah
di antara kalian yang boleh menjampi? Kerana ketua kampung kami terkena
sengatan binatang. Salah seorang daripada para sahabat itu menjawab: Ya, ada.
Sahabat tersebut kemudiannya melawat ketua kampung yang sedang sakit itu dan
menjampinya dengan Surah Al-Fatihah. Ternyata ketua kampung itu sembuh, lalu
diberikanlah kepadanya beberapa ekor kambing. Sahabat itu menolak untuk
menerimanya dan berkata: Aku akan bertanyakan dahulu kepada kepada Nabi s.a.w.
Dia pun pulang menemui Nabi s.a.w. lalu menceritakan peristiwa tersebut kepada
Rasullullah. Dia berkata: Ya Rasulullah! Demi Allah, aku hanya menjampi dengan
Surah Al-Fatihah. Mendengar kata-kata itu lalu Rasulullah s.a.w. tersenyum dan
bersabda: Tahukah engkau bahwa Al-Fatihah itu merupakan jampi? Kemudian baginda
bersabda lagi: Ambillah pemberian dari mereka itu dan asingkan sedikit untuk
bahagianku.
(Hadis Riwayat Imam Muslim)
|Hadis 2|
Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a.; bahawa pada suatu ketika
beberapa orang sahabat Rasulullah s.a.w. telah datang ke sebuah perkampungan
Arab, akan tetapi penduduk kampung itu tidak menerima kedatangan para sahabat
tersebut, tiba-tiba ketua kampung itu disengat ular, (lalu wakil penduduk
kampung berjumpa dengan para sahabat tersebut) dan bertanya: Adakah kamu
mempunyai ubat penawar sengatan ular atau adakah di antara kalian ahli
perubatan?, para sahabat menjawab: Kalian telah tidak menerima kedatangan kami di kampung ini, kami tidak akan
melakukannya sehingga kalian membayar upah untuk kami. Akhirnya mereka berjanji
akan memberikan beberapa ekor kambing sebagai upahnya. Kemudian salah seorang
sahabat membaca Surah al-Fatihah, kemudian mengeluarkan sedikit ludah (diletakkan
di bahagian sakit), dengan serta merta ketua kampung sembuh, kemudian mereka
membawa kambing-kambing kepada para sahabat. Para sahabat tersebut berkata:
Jangan kita ambil upah ini, sehingga kita bertanya kepada baginda Rasulullah
s.a.w, kemudian mereka menanyakannya, lalu Rasulullah tersenyum dan berkata:
Ketahuilah bahawa Surah al-Fatihah itu adalah ubat penawar, ambillah upah itu
dan bagi aku sedikit (Hadis riwayat Imam Bukhari)
|Riwayat|
Diceritakan kisah serombongan sahabat Rasulullah s.a.w. bermusafir
hingga sampai di sebuah perkampungan. Mereka meminta untuk menjadi tetamu
penduduk kampung, namun orang kampung tidak bersedia. Mereka (para sahabat)
berkhemah di luar kampung tersebut. ditkdirkan Allah s.w.t. , penghulu kampung
dipatuk ular. Satu riwayat menyebut terkena gangguan jin. Mereka lalu datang
meminta pertolongan sahabat untuk merawat sakit tersebut. Seorang Sahabat
menyahut bersedia untuk merawat (menjampi). Namun beliau mensyaratkan agar
dibayar sebanyak 30 ekor kambing. Apabila orang kampung bersetuju maka beliau
pun merawat dengan mebacakan surah al-Fatihah. Lelaki tersebut sembuh. Sahabat
tersebut diberikan 30 ekor kambing seperti yang dijanjikan. Sahabat itu ingin
mengagihkan hasil yang diperolehinya dariapa merawat tetapi para Sahabat yang
lain menolak sehinggalah dijelaskan hukumnya oleh Nabi s.a.w. Apbila tiba di
Madinah Nabi s.a.w. menyetujui apa yang dilakukan oleh sahabat tersebut.
Baginda bersabda:"Bagaiamana kamu tahu bahawa surah Fatihah itu adalah
satu jampi? Agihkan kambing tersebut dan berikan kepadaku satu bahagian.
|Kesimpulan Hadis
& Riwayat|
1. Hukum upah rawatan adalah HARUS
2. Secara umumnya Surah al-Fatihah boleh digunakan untuk
rawatan semua jenis penyakit.
|Perihal Upah Rawatan|
Dari hadis-hadis dan
riwayat yang disebutkan, hukum upah untuk rawatan sakit adalah harus. Dalam kes
di atas, hanya dengan membaca Fatihah untuk rawatan sakit patukan ular atau
gangguan jin, upahnya ialah 30 ekor kambing. Jika dinilai pada hari ini lebih
dari RM15 ribu (30 ekor X RM500).
Justeru itu tidak salah bagi perawat mengambil upah atau mengenakan
bayaran tertentu untuk rawatan pesakit mengikut persetujuan dua pihak (perawat
dan pesakit).
Adalah wajib pesakit membayar bayaran yang telah
dipersetujui dan haram jika pesakit enggan menjelaskan bayaran tersebut. Jika perawat telah menyatakan atau
mempamerkan upah harga rawatan, wajib pada pesakit membayar mengikut harganya.
Namun, jika tiada apa-apa perjanjian atau persetujuan mengenai jumlah bayaran,
maka terpulang kepada pesakit untuk memberi seberapa yang termampu (biar
berpadanan dengan rawatan).
|Pendapat Ulamak berkenaan Upah Bayaran|
1.Berkata Ibn Qudamah dalam kitab Al-Mughni:
Adapun mengambil upah rukyah (menjampi) maka Imam Ahmad
memilih qaul yang mengatakan HARUS dan beliau sendiri mengatakan TIDAK MENGAPA
2. Kata Ibn Hazam dalam kitab Al-Mahalli:
Upah rukyah (menjampi) adalah HARUS
3. Dr. Muhammad Said Ramadan Al-Buti dalam kitab Feqh
As-Sirah:
Malik, Syafie, Ahmad, Ishak dan Abu Thaur berpendapat HARUS
MENGAMBIL UPAH RAWATAN, manakala Abu Hanafiah memperincikannya iaitu HARAM
MENGAMBIL UPAH BAGI MENGAJAR AL-QURAN dan HARUS PULA UNTUK MERUKYAH.
|Tujuan Upah Masa Kini|
1.Upah dikenakan kerana penggunaan MASA, TENAGA dan
KEPERLUAN AM untuk merawat seperti
KENDERAAN, SEWA BANGUNAN, BAYARAN PEMBANTU dll.
2.Risiko perawat diserang balas oleh BOMOH, JIN dan penyakit
tekanan melampau akibat merawat seperti Demam, Strok dan sebagainya amat
TINGGI. Siapa pula yang HARUS membayar kos merawat untuk perawat jika perawat
pula yang SAKIT?
3.Adapun merawat penyakit gangguan kebiasaannya mengganggu
masa tidur perawat. Bila tak cukup tidur, tentu akan menjejaskan kesihatan.
Sewaktu sakit, perawat tidak berupaya merawat dan hilang sumber pendapatan.
Siapa pula yang akan menanggung kos sara diri dan keluarga perawat?
|Pesanan Pada
Pesakit|
Jangan kerana IKHLAS, PESAKIT melabelkan perawat berubat
kerana DUIT, BUKAN KERANA ALLAH. Perlu diingat, amalan untuk mengubati penyakit
HARUS IKHLAS pada syariat dan pengamalan.Jadi, atas diri perawat sendiri sudah
ditanam TAQARRUB PADA ALLAH. Kenapa tidak dipersoalkan pada PERKHIDMATAN
DOKTOR? Jika diberi ubat, betul lah dengan kos pengeluaran. Tapi bagaimana pula
dengan PERKHIDMATAN? Atas nilai apa? Ya...kerana ilmu untuk menjadi doktor
diguna..Jadi itulah caj harga yang perlu dibayar... Untuk jadi perawat Islam,
perlukan seseorang itu menuntut dan berilmu? Sama juga kan?Jika diterbalikkan persoalan IKHLAS pada pesakit pula,
BOLEHKAH IKHLAS DENGAN MEMBAYAR LEBIH PADA HARGA UPAH YANG DITETAPKAN OLEH
PERAWAT? Boleh? :D
.: MAKLUMAN UNTUK PERAWAT DAN PESAKIT :.